
ONLINE JOURNAL™ 
www.onlinejournal.com 
 

Bush Military Info 
 
Flawed investigation into 60 Minutes and the ‘documents’ 
If they can’t get the small facts right, how can you trust the rest? 
By Bev Conover 
Online Journal Contributing Writer 
 
January 11, 2005—Former Attorney General Dick Thornburgh and former Associated Press Chief 
Executive Officer Louis Boccardi, appointed by CBS to investigate the authenticity of documents used in 
a Sept. 8, 2004, 60 Minutes segment on George W. Bush’s military service, didn’t let the facts get in the 
way of their 234-page report—facts they could have easily checked. 
 
Call it small potatoes, but on page 59 of their long awaited report, they wrote: “On Monday, August 23, 
[CBS Producer Mary] Mapes learned that Lieutenant Colonel Burkett was rumored to have important 
documents regarding the President’s TexANG service. Paul Lukasiak, who operates a website on which 
he posts disparaging analyses of President Bush’s TexANG service, told Mapes that another blogger, 
Linda Starr, had seen new TexANG documents regarding President Bush. Starr hosts a website that 
recently contained the slogan, ‘Bush lied, Americans died,’ and is the editor of Online Journal, an online 
newsletter often critical of President Bush.” 
 
First wrong fact: Linda L. Starr is an Online Journal assistant editor whose work mainly involves research, 
compiling the news alerts sent to the Online Journal Mailing List and appearing as a guest on various 
radio and webcast programs. A minor point perhaps, but Starr doesn’t receive any pay for her efforts on 
behalf of Online Journal. Yes, Starr has her own blog, which has nothing to do with Online Journal. 
Moreover, yours truly is the editor and publisher of Online Journal, and I am a journalist and former 
newspaper editor. 
 
Second wrong fact: Online Journal is not “an online newsletter,” but a globally read online publication—or 
zine, if you wish. 
 
Now, if a former US attorney general and the former head of the AP could get those relatively minor facts 
wrong, you have to ask what else they got wrong. 
 
Despite the barely concealed gloating of the corporate media and the right-wing media who yesterday 
breathlessly reported the results of Thornburgh and Boccardi’s “investigation,” the bottom line is that they 
could reach not any “definitive conclusion as to whether the Killian documents are authentic . . . it may 
never be possible for anyone to authenticate or discredit the documents." (page 134); documents 
seemingly written and signed by Bush’s commanding officer, Colonel Jerry Killian, that Burkett turned 
over to 60 Minutes. In a follow-up to the original 60 Minutes segment, the late Killian’s former secretary, 
Marian Carr Knox, told Dan Rather that while she didn’t type the documents, “but the information is 
correct.”  
 
What they have managed to do, however, is get producer Mary Mapes fired, along with the forced 
resignations of Senior Vice President Betsy West, who supervised CBS’ prime-time news shows; John 
Howard, the executive producer of 60 Minutes Wednesday; and Howard’s deputy, Mary Murphy. 
Heyward, who approved the Sept. 8 segment before it aired, escaped the ax, as did Rather who has 
announced he will retire in March. 
 



Ironically, Rupert Murdoch’s Weekly Standard, edited by neoconservatives William Kristol and Fred 
Barnes, today in an op-ed by Jonathan B. Last is highly critical of the report and the treatment of Mapes. 
 
He wrote, “Mary Mapes is right. In a response to her firing from CBS News, the former star producer 
accuses CBS of ‘scape-goating’ her and says that her dismissal is the result of ‘corporate and political 
considerations.’” 
 
Last was especially critical that the report did not answer three questions: 1) “Where did the documents 
come from?” 2) “Were the documents legitimate?” 3) “Why did CBS run with the story?” Yet, Last believes 
there is “abundant evidence” that the documents were forgeries and, thus, the report is a whitewash 
 
Mapes, who stands by the authenticity of the Killian documents, said in a statement she issued late 
Monday, "I am shocked by the vitriolic scapegoating in Les Moonves' statement." She said, "I am very 
concerned that his actions are motivated by corporate and political considerations — ratings rather than 
journalism." 
 
The Daily Kos has it mostly right about what went wrong at CBS and that it has nothing to do with Rather, 
Mapes or the others shown the door, or even the not-so-independent panel of two that “investigated” the 
60 Minutes segment. We suspect something we have seen before: the hand of Karl Rove and another of 
his Machiavellian plots. 
 
Some readers may recall how Rove set up J.H. Hatfield by directly giving him damning information about 
George W. Bush—information that caused Hatfield to write an afterword for his book, “Fortunate Son,” 
when his first publisher, St. Martin’s Press, refused to give him additional time to incorporate it into the 
body of the book. Rove undoubtedly knew that Hatfield was a convicted felon, a fact Hatfield had not 
disclosed to St. Martin’s, and used it to discredit him and the book. 
 
This time, it would seem that Rove used an intermediary to do his dirty work—the mysterious Lucy 
Ramirez (mentioned on pages 35 and 200 of the report), whom no one can find and was said to have left 
the country—armed her with authentic documents and sicced her on Burkett. Thinking he had to protect 
her identity, Burkett initially lied to Mapes about the source of the documents, telling her he had received 
them from Chief Warrant Officer George Conn, another former Texas National Guardsman (page 18 of 
the report). It worked like a charm: Burkett, 60 Minutes, Rather, Mapes, Howard, West, Murphy and, 
above all, the documents were discredited. 
 
Too speculative, especially since we can’t prove it? Perhaps, but think about it. This is Rove’s long-
standing modus operandi. 
 
In addition, Rove and CBS’ chosen panel of Thornburgh and Boccardi are seeking to discredit Online 
Journal, which had no part in the 60 Minutes segment and no knowledge of the documents Burkett 
delivered, and all journalists laboring on the web to do what the corporate media won’t: tell the American 
people the truth of what is going on. In that endeavor, though, they have cut their own throats by 
embracing right-wing bloggers and online publications that are pro-Bush, denigrating those of us who are 
anti-Bush—and anti both Democrats and Republicans who are going along with illegal wars, torture and 
the destruction of our freedoms. Nothing like trying to have it both ways, eh? 
 
Face it, good people, we scare the daylights out of them and the corporate media. 
 
The New York Times that still employs Judith Miller, who helped Bush’s plan to wage and illegal war on 
Iraq by dutifully reporting every lie the now discredited Ahmed Chalabi told her about Saddam Hussein 
and weapons of mass destruction, piled on in an analysis piece by Bill Carter, who wrote, “CBS News 
suffered a crushing blow to its credibility yesterday because of a broadcast that has now been labeled as 
both factually discredited and unprofessionally produced.” 
 
Factually discredited? By whom? Certainly not Thornburgh and Boccardi in their report. 
 

http://www.weeklystandard.com/Content/Public/Articles/000/000/005/122hkbzu.asp
http://www.dailykos.com/story/2005/1/11/2728/23390
http://www.nytimes.com/2005/01/11/business/media/11network.html?adxnnl=1&oref=login&adxnnlx=1105490793-PRT3yXSURy4+++ETofk2AA&pagewanted=all&position=


Investigative journalist Greg Palast in his article, CBS’ Cowardice and Conflicts Behind the Purge, took 
the network to task for its behavior, pointing out that major focus of the 60 Minutes segment was the well-
documented fact that the Bushes used their influence to get George W. in the Texas Air National Guard 
(TANG) and that after US taxpayers spent a million dollars to train him as a fighter pilot, he was 
subsequently grounded. 
 
“So CBS inquisitors took this minor error and used it to discredit the story and ruin careers of reporters 
who allowed themselves an unguarded moment of courage. And, crucial to the network's real agenda, 
this nonsensical distraction allowed the White House to resurrect the fake reputation of George Bush as 
Vietnam-era top gun,” Palast wrote. 
 
Palast noted that Viacom, the parent company of CBS, “needs the White House to bless its voracious and 
avaricious need to bust current ownership and trade rules to add to its global media monopoly. Placing 
the severed heads of reporters who would question the Bush mythology on the White House doorstep will 
certainly ease the way for Viacom's ambitions.” 
 
What all the corporate media are forgetting while getting their jollies over what many have dubbed as 
“Rathergate” is the number of times the White House and Bush claimed to have released all his service 
records, only to have discovered more records. These are the same corporate media who bought into 
every utterance of the Swift Boat Veterans without batting an eye or checking the validity of their 
allegations about John Kerry’s Vietnam service. 
 
As of today, George W. Bush has yet to personally deny the accuracy of the information in the Killian 
documents. Instead, he uses third parties and subterfuge to misdirect away from the content and 
accuracy of the documents. Is this because Bush and his underlings fear that a two-page disciplinary 
report by Killian, deeming Bush "unreliable" and grounding him under the Nuclear Weapons Human 
Reliability Program actually exists, and the release would shatter the carefully crafted public image of the 
cocky fighter pilot anxious to serve his country in Vietnam, even though he checked the “do not volunteer” 
for overseas duty box on his TANG application form? 
 
That is the document that Starr told Mapes that she understood Burkett had, even though she had never 
seen it, either. 
 
While Starr and I have had numerous contacts with Burkett over the years, neither she nor I or anyone 
else connected with Online Journal saw the Killian documents or had any knowledge of or input into what 
he told 60 Minutes, because if we had, we would have counseled Burkett that you never lie to the press, 
even to protect a source; that you protect a source by refusing to disclose his or her identity and if that is 
unacceptable to a reporter, editor or producer, then that information or documents provided by that 
source is omitted from the interview. 
 
 

Copyright © 1998–2004 Online Journal™. All rights reserved. 

http://www.gregpalast.com/detail.cfm?artid=407&row=0
http://www.washingtonpost.com/wp-srv/politics/campaigns/wh2000/stories/bush072899.htm
http://www.washingtonpost.com/wp-srv/politics/campaigns/wh2000/stories/bush072899.htm

	Bush Military Info
	Flawed investigation into 60 Minutes and the ‘doc
	
	By Bev Conover�Online Journal Contributing Writer



